|
"Polskie Orły" Forum Polskiej Drużyny Backgammona
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
EU_PLc_Witch
Administrator
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy
|
Wysłany: Pon 16:58, 07 Kwi 2008 Temat postu: Dublowanie - podstawy |
|
|
Ten post jest oparty na jednym z rozdziałów książki "Backgammon" Paula Magriela, zwanej też Biblią Backgammona.
Dublowanie, czyli po polsku mówiąc podwajanie, jest jednym z najważniejszych askpektów backgammona. Dobre podwojenie lub decyzja o przyjęciu dubla, a potem ewentualne kontrowanie ma duże znaczenie dla wygrywania lub przegrywania serii gier w meczu.
Zasady gry stanowią, że:
1) na początku meczu kostka dublująca znajduje się "w środku", to oznacza, że każdy z graczy może jej użyć;
2) gracz decydujący się na podwojenie, zanim wykona swój rzut, bierze kostkę dublującą i ustawia ją na planszy tak, by proponowana wartość (czyli przy pierwszym użyciu kostki - "2") była widoczna;
3) przeciwnik ma teraz dwie opcje:
- odmówić (pass) i przegrać za tyle punktów ile była warta gra przed podwojeniem,
- przyjąć (take) i kontynuować grę za podwójną ilość punktów.
4) po przyjęciu podwojenia, gracz staje się właścicielem kostki dublującej - umieszcza ją po swojej stronie i tylko on może podjąć decyzję o ewentualnym kontr-podwojeniu, a wtedy gracz, który dublował jako pierwszy będzie mógł albo przyjąć i kontynuować grę za 4 punkty, albo odmówić i przegrać za 2 punkty.
5) kontr-dublowanie może teoretycznie być kontynuowane w nieskończoność, jednakże doświadczeni gracze rzadko decydują się na kontry powyżej 4 lub 8 punktów.
Podwajanie
Nie można łatwo określić sytuacji, która najbardziej sprzyja podwojeniu. Z całą pewnością gracz, który jest "właścicielem" kostki dublującej ma przewagę w postaci ewentualnego podjęcia decyzji o kontr-podwojeniu. Dlatego nie powinno się podwajać, jeśli sytuacja na planszy pokazuje nieznaczną przewagę, bowiem może się to zmienić szybciej niż możnaby się spodziewać, a wtedy dubel będzie niczym innym jak tanim prezentem dla przeciwnika, który kilka rzutów później może go wykorzystać jako bardzo silną broń strategiczną. Z drugiej jednak strony nie należy się obawiać dublowania w sytuacji, gdy mamy solidną przewagę.
Podwojenie może mieć dwa skutki:
- pierwszy, gdy przeciwnik zostanie niejako zmuszony do odmowy, czyli przegrania za 1 punkt. Jeśli przegapimy właściwy moment na podwojenie, ryzykujemy, że przeciwnik dostanie serię rzutów, które poprawią jego sytuację na planszy i doprowadzą do jego zwycięstwa. W tym przypadku możemy winić tylko siebie, a nie np. rzuty.
- drugi, gdy przeciwnik przyjmie dubla i tym samym zaryzykuje porażkę za 2 punkty. I znowu, jeśli przegapimy właściwy moment na podwojenie, będzie to równoznaczne z ułaskawieniem, bo pozwolimy przeciwnikowi przegrać za mniej punktów niż by na to zasłużył biorąc dubla. A w backgammonie nie powinno być miejsca na taką litość, co więcej nie należy oczekiwać, że przeciwnik w ramach wdzięczności będzie i wobec nas litościwy.
Tak więc: STAŁA CZUJNOŚĆ, jak mawiał Alastor Moody [przyp. Witch]
Przyjmowanie podwojenia
Przyjmijmy, że zaoferowano nam podwojenie. O ile przeciwnik się poważnie nie przeliczył, można założyć, że ma przewagę. Dlaczego więc należy w ogóle rozważać przyjmowanie podwojenia i granie o wyższą stawkę?
A to dlatego, że rezygnując oddajemy pewny punkt, podczas gdy przyjmując dubla możemy mieć nadzieję, że sytuacja na planszy się zmieni i my wygramy za 2 punkty. Dlatego, jeśli istnieje realna szansa na zwycięstwo należy przyjąć dubla.
OK, co oznacza termin realna szansa? Jednym z kryteriów jest większe od 25% prawdopodobieństwo na wygranie gry. Jednakże z nielicznymi wyjątkami, praktycznie nie ma możliwości na ocenę jakie są prawdziwe szanse na zwycięstwo.
Każda pozycja jest inna, więc nie ma prostej zasady na określenie praktycznych szans. W rzeczywistości wielu mistrzów backgammona często nie zgadza się z zaletami przyjmowania konkretnych podwojeń.
Prawdopodobieństwo gammona
Zdarza się, iż już na początku gry zdobędziemy tak silną przewagę, że niemożliwym będzie przegranie gry, co więcej pojawi się szansa na wygranie grammonem. Podwajanie w takim momencie będzie oczywiście dużym błędem, bo sytuacja jest na to ZA DOBRA. Jeśli podwoimy, przeciwnik natychmiast zrezygnuje, przez co wygramy tylko połowę z punktów, na które w danej grze moglibyśmy wygrać poprzez zwycięstwo gammonem.
Prawdopodobieństwo gammona wpływa też silnie na decyzje przyjęcia podwojenia. Rozważmy sytuację, w której mamy realną szansę na zwycięstwo, ale również na przegranie gammonem. W takim momencie trzeba być bardzo ostrożnym z przyjmowaniem dubla, bo ryzykujemy utratę nie dwa a cztery razy więcej punktów (to jeden z powodów, dla których kryterium określania więcej niż 25% szans na zwycięstwo nie zawsze się sprawdza).
I odwrotnie, jeśli rozważamy podwojenie, a mamy spore szansę na wygranie gammonem i niewielkie szanse na przegranie gammonem, można zdecydować się na wczesne podwojenie. Zdolność określania, czy dana pozycja w grze może się skończyć gammonem, przychodzi wraz z doświadczeniem w grze.
Reasumując: prawidłowe podwajanie idzie w parze z wiedzą o grze, czyli umiejętnością oszacowywania pozycji i przewidywania rezultatów.
--------
Źródło: Paul Magriel, Backgammon. [Toronto] 1976, s. 86-88
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
EU_PLc_Witch
Administrator
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy
|
Wysłany: Śro 16:58, 06 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Sposrod wielu sytuacji, w ktorych dublowanie lub niedublowanie jest oczywiste wymienic mozna nastepujaca:
- zaczelismy sciagac piony
- przeciwnik ma jeszcze pion(y) w naszym domku
- niestety musimy sie odkryc i zostajemy zbici
- przeciwnik ma zablokowany swoj dom
DUBLUJEMY??
- jesli mamy na planszy 6 lub mniej pionow TAK i jest to pass dla przeciwnika
- jesli mamy 7 pionow - obojetne, tzn. zarowno my, jak i przeciwnik mozemy dublowac i zarowno my jak i przeciwnik mozemy to przyjac
- jesli mamy 8 lub wiecej pionow na planszy - NIE DUBLUJEMY, bo to jest sytuacja w ktorej przeciwnik powinien dublowac i dla nas jest to pass!
Czy musze to wyjasnic tez od drugiej strony? czyli z punktu widzenia osoby, ktora zbila blotke i ma zamkniety dom?
Witch
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|